Thursday, 19 April 2012

~ Situasi 29 ~


Kelas saya tamat jam 10.00 pagi. Satu masa yang masih awal. Saya menuju ke perpustakaan untuk mencari bahan buat tugasanku. Sekitar jam 11.30, saya keluar daripada perpustakaan dan menuju ke sebuah kedai makan untuk membeli makan tengahari. Kedai yang selalu saya dan rakan-rakan kunjung. Selesai mengambil lauk, saya pun ke kaunter untuk membayar. Kami perlu beratur kerana ramai orang di kedai itu. Sedang tuan kedai mengira, salah seorang daripada pelanggannya bertanya, tentang harga makanan dengan makanan yang dibeli. Rupa-rupanya tuan kedai itu tersalah kira dan pelanggan itu memarahi tuan kedai tersebut di hadapan pelanggan lain. Saya hanya memerhatikannya.

Setiap manusia melakukan kesilapan. Seharusnya setiap kesilapan itu dimaafkan. Bukannya dimarahi atau dicaci. Dalam situasi ini, pelanggan itu sepatutnya memaafkan sahaja tuan kedai tersebut kerana dia sudah pun meminta maaf dan tidak perlu memanjangkan cerita terutamanya di hadapan pelanggan lain. Setiap  manusia punya maruah. Maruah manusia hendaklah dijaga oleh manusia dengan sebaiknya. Jika kita menjaga aib orang, insyaAllah orang lain juga akan menjaga aib kita.

No comments:

Post a Comment