Rakan serumah saya telah menceritakan kepada saya tentang
pengalamannya ketika berurusan di pejabat am fakulti bahasa ketika minggu
tambah gugur kursus. Ketika dia sampai di kaunter, dia pun memanggil kerani di
situ. "Akak, saya nak minta borang add drop satu". Kerani itu hanya
menjeling dan memberikan borang tersebut kepada rakan saya. Rakan saya mengadu
kepada saya mengapa kerani itu tidak mesra pelanggan dan langsung tidak mahu
senyum ketika berurusan. Rakan saya berasa terkilan kerana dilayan sebegitu,
sedangkan dia meminta dengan cara yang elok kepada kerani tersebut.
Pada pendapat saya, kerani tersebut tidak berasa selesa
kerana jikalau kita berurusan di mana-mana kaunter pejabat am, penggunaan kata
sapaan haruslah diutamakan. Rakan saya tadi telah menggunakan kata sapaan
'akak' kepada kerani itu dan mungkin kerani itu telah kurang selesa.
Seharusnya, kata sapaan yang sesuai ialah Puan atau Encik kerana orang yang
bekerja di pejabat am itu adalah antaranya pegawai dan kita seharusnya memberi
gelaran atau sapaan yang sesuai dengannya. Rakan saya tidak menyedari
kesilapannya dengan menggunakan kata sapaan yang tidak betul. Hal ini
disebabkan oleh, sesetengah individu mahu dirinya dihormati dengan panggilan
yang betul terutama daripada pelajar-pelajar yang berpendidikan tinggi.
No comments:
Post a Comment